[muZiclotron]
Interactive audiovisual environment
Installation sonore et visuelle, ludique et interactive
Commande de Trans-Media-Akademie Hellerau e.V. in cooperation with the City of Dresden
Bertrand Merlier
Appel à volontaires. Le professeur Tournesson de l’Université Lyon2 (France) étudie depuis de nombreuses années les conséquences du choc d’une particule µSon [ MuSon ] sur un corps humain. Il vient de découvrir un procédé révolutionnaire pour observer l’énergie libérée lors du choc : la disparition des particules µSon donnerait naissance à des ondes sonores de type µZic [ MuZic ] ! |
Call for volunteers. Professor Turnasound from Lyon2 University (France) has been studying for several years the consequences of the collision of µSon [ MuSon / MuSound ] particles on the human body. He just discovered a revolutionary process allowing to observe the energy liberated during the collision: the vanishing µSon particles would give rise to sound waves of µZic [ MuZic ] type ! |
Hit the light µSound particles with your body & explore the game interactive area...
Le µZiclotron est une sorte de jeu sonore conçu pour animer un espace public.
Le logiciel Eyecon (© Frieder Weiss) analyse le mouvement des visiteurs grâce à une caméra suspendue sous l'auvent (voir photo ci-dessous).
Le logiciel MuZiclotron (développé par Bertrand Merlier) contrôle la projection des élements visuels et sonores. Le choc entre un µSon (particule sonore matérialisée par une pastille de couleur) et un visiteur déclenche un événement sonore. Le déplacement d'un visiteur contrôle divers paramètres du son : hauteur, panoramique, filtrage, modulations...
La présence de plusieurs visiteurs est source de complexité sonore : rythmes et polyphonie.
L'exploration sonore de l'espace de jeu se renouvelle régumièrement grâce à plusieurs dizaines de familles de sons : du jardin zen aux rythmes techno, en passant par des paysages subaquatiques...
Eyecon software (© Frieder Weiss) analyses the visitors movements owing to a camera hung under the roof (see picture below)
MuZiclotron software (developed by Bertrand Merlier) controls the sound and visual projections. A hit between a µSound (sound particle materialized by a colored spot) and a visitor trigs a sound. One visitor's movements control several sound parameters: height, panoramic, filtering, modulations...
Several visitors walking up and down are source of sound complexity: rythms and polyphony.
The sound exploration of the game area is regularly renewed thanks to several dozens of sound families: from "jardin zen" to "techno rythms", as well as subaquatic landscapes...
GEF project is designed to connect cities via public virtual interactive spaces.
Dresden's heart/city centre in Prager Strasse |
GEF (Global European Fields): Erster virtueller Platz der Weltkultur in Dresden Opening of the first Square of virtual world culture in Dresden
The first permanently built-in and internationally linked square of that kind is to be opened on Saturday, July 12, 2003 in Dresden's heart/city centre in Prager Strasse by the Prime Minister of the County of Saxony, the Mayor of the City of Dresden and by the main sponsor. An internationally linked performance show and for visitors freely accessible audio-visual compositions form the artistic content of the opening. After its opening, the square will feature performances and open environments on a regular basis. |
Inauguration
samedi 12 Juillet 2003, à partir de 18h, Dresden’s heart/city centre in Prager Str.
en présence du Premier Ministre du Comté de Saxe, du Maire de la ville de Dresde et des principaux sponsors.